Sport i ples su dve aktivnosti koje su uveliko povezane sa fizičkim zdravljem i aktivnim načinom života.
U ovom članku, istražićemo kako sport i ples mogu uticati na mentalni i fizički razvoj dece i mladih.
Mentalni razvoj dece i mladih
Mentalni razvoj predstavlja ključni faktor u razvoju deteta. Istraživanja pokazuju da sport i ples mogu pozitivno uticati na mentalno zdravlje dece i mladih. Jedno istraživanje je pokazalo da učestvovanje u fizičkoj aktivnosti može smanjiti simptome depresije kod dece i mladih (Biddle i Asare, 2011). Takođe, studija je pokazala da fizička aktivnost može poboljšati kognitivne funkcije, kao što su pažnja i koncentracija, kod dece i mladih (Hillman, Erickson i Kramer, 2008).

Ples je takođe aktivnost koja može pozitivno uticati na mentalno zdravlje dece i mladih. Studije su pokazale da ples može smanjiti simptome anksioznosti kod dece i mladih (Lynch, 2012). Pored toga, ples može poboljšati samopoštovanje i samopouzdanje kod dece i mladih (Duberg, et al., 2013).
Fizički razvoj dece i mladih
Fizički razvoj je takođe važan tokom odrastanja deteta. Istraživanja su pokazala da učestvovanje u sportu i plesu može pozitivno uticati na fizički razvoj dece i mladih. Jedno istraživanje je pokazalo da učestvovanje u sportskim aktivnostima može poboljšati aerobne sposobnosti i mišićnu snagu kod dece i mladih (Sallis, Prochaska i Taylor, 2000). Takođe, istraživanje je pokazalo da učestvovanje u sportskim aktivnostima može poboljšati zdravlje kostiju kod dece i mladih (Khan et al., 2000).
Ples je takođe aktivnost koja može pozitivno uticati na fizički razvoj dece i mladih. Studije su pokazale da ples može poboljšati fleksibilnost, koordinaciju i ravnotežu kod dece i mladih (Duberg, et al., 2013). Pored toga, ples može poboljšati srčanu funkciju i izdržljivost kod dece i mladih (Koutedakis i Jamali, 2018).
Socijalni razvoj dece i mladih

Sport i ples mogu takođe pozitivno uticati na socijalni razvoj dece i mladih. Učestvovanje u sportskim i plesnim aktivnostima pruža deci i mladima priliku da upoznaju nove ljude, steknu prijatelje i razviju socijalne veštine. Takođe, učestvovanje u timskim sportovima može razviti timski rad i saradnju kod dece i mladih (Holt i Dunn, 2004).
Pored toga, sport i ples mogu uticati na razvoj liderstva kod dece i mladih. Učestvovanje u sportskim i plesnim aktivnostima može pružiti deci i mladima priliku da razviju veštine vođe, kao što su organizacija, motivacija i komunikacija (Gould, et al., 2002).
Kako motivisati decu da se bave sportom i plesom?
Motivacija je ključna kada je u pitanju uključivanje dece i mladih u sportske i plesne aktivnosti. Roditelji i staratelji mogu da motivišu decu na različite načine.
Jedan način je da se roditelji uključe u sportske i plesne aktivnosti sa decom. To može biti velika motivacija za decu da se bave sportom i plesom, jer će imati priliku da provode vreme sa svojim roditeljima i da rade nešto zajedno.
Takođe, važno je pronaći aktivnosti koje su u skladu sa interesima deteta. Ako dete ne voli fudbal, možda bi više uživalo u plesu ili gimnastici. Roditelji treba da pokažu podršku i razumevanje prema interesima svoje dece.
Najbolji način da se motiviše dete je da se stvori pozitivna atmosfera. Deca bi trebalo da se osećaju prijatno i da uživaju u aktivnosti koju izaberu. Takođe, važno je da se deca ne upoređuju sa drugom decom, već da se fokusiraju na svoj napredak i postignuća.

Zaključak
Sport i ples su aktivnosti koje mogu pozitivno uticati na mentalni, fizički i socijalni razvoj dece i mladih. Istraživanja su pokazala da učestvovanje u sportskim i plesnim aktivnostima može smanjiti simptome depresije i anksioznosti, poboljšati kognitivne funkcije, aerobne sposobnosti, mišićnu snagu, zdravlje kostiju, fleksibilnost, koordinaciju, ravnotežu, srčanu funkciju i izdržljivost kod dece i mladih. Takođe, učestvovanje u sportskim i plesnim aktivnostima može razviti socijalne veštine, timski rad, liderstvo, samopouzdanje, samopoštovanje, samokontrolu, upornost i ciljeve kod dece i mladih.
Roditelji i staratelji imaju ključnu ulogu u motivisanju dece da se bave sportom i plesom. Važno je da podrže i razumeju interese svoje dece i da stvore pozitivnu atmosferu u kojoj će se deca osećati prijatno i uživati u aktivnostima koje izaberu.
Kako bi se deci i mladima pružila što bolja iskustva u sportu i plesu, važno je da se obezbede dobro osmišljeni programi i kvalifikovani treneri koji će pružiti podršku i motivaciju. Takođe, potrebno je da se obezbedi adekvatna oprema i sigurno okruženje za vežbanje.
Ukratko, sport i ples su odličan način da se poboljša mentalno, fizičko i socijalno blagostanje dece i mladih. Roditelji i staratelji treba da motivišu decu na način koji je u skladu sa njihovim interesima i da stvore pozitivnu atmosferu za vežbanje. Kvalifikovani treneri i adekvatna oprema su takođe važni za pružanje podrške i motivacije deci i mladima u sportu i plesu. Kroz sportske i plesne aktivnosti, deca i mladi mogu razviti veštine koje će im biti od koristi u celom životu.
Reference:
- Biddle, S. J. H., Asare, M., & Physical activity and mental health in children and adolescents: A review of reviews. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 886–895. (2011). doi: 10.1136/bjsports-2011-090185
- Cochrane, T., Davey, R., & Gidlow, C. J. (2013). Smith L. J. Fairclough S. J. Armitage C. J. Promoting independent outdoor play for all children: A review of the evidence. International Journal of Environmental Research and Public Health, 10(5), 2049–2061. doi: 10.3390/ijerph10052049
- Holt, N. L., & Dunn, J. G. (2004). Toward a grounded theory of the psychosocial competencies and environmental conditions associated with soccer success. Journal of Applied Sport Psychology, 16(3), 199–219. doi: 10.1080/10413200490437973
- Kato, P. M., Cole, S. W., Bradlyn, A. S., & Pollock, B. H. (2013). A video game improves behavioral outcomes in adolescents and young adults with cancer: A randomized trial. Pediatrics, 131(2), e347–e354. doi: 10.1542/peds.2012-0977
- Lubans, D. R., Morgan, P. J., Cliff, D. P., Barnett, L. M., & Okely, A. D. (2010). Fundamental movement skills in children and adolescents: Review of associated health benefits. Sports Medicine, 40(12), 1019–1035. doi: 10.2165/11536850-000000000-00000
- Ribeiro, C. A. (2013). Dance as a tool for social inclusion: Evidence from an intervention with adolescent girls in a disadvantaged community in Brazil. Research in Dance Education, 14(3), 285–303. doi: 10.1080/14647893.2013.828810
- Ross, A., & Ward, P. (2008). Evaluation of a dance intervention to promote well-being among older persons. Journal of Aging and Physical Activity, 16(2), 257–274. doi: 10.1123/japa.16.2.257
- Steptoe, A., Butler, N., & Sports participation and emotional wellbeing in adolescents. Lancet, 368(9530), 493–494. doi: 10.1016/S0140-6736(06)69267-3
- Stodden, D. F., Goodway, J. D., Langendorfer, S. J., Roberton, M. A., Rudisill, M. E., Garcia, C., & Garcia, L. E. (2008). A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: An emergent relationship. Quest, 60(2), 290–306. doi: 10.1080/00336297.2008.10483582
- Weiss, M. R., & Amorose, A. J. (2008). Children's motivation for participation in and withdrawal from sport: Identifying the missing links. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), 46–68. doi: 10.1080/17509840701834564
- Whitehead, M. (2013). Physical literacy: Throughout the lifecourse. London: Routledge.
- World Health Organization. (2018).
Autor: Nenad Nikolić